اصل باطل بودن تسلسل و نیاز مندی هرچیز به علت ابتدا باید تعریف درستی از این دو اصل ارایه شود
باطل بودن تسلسل بدین معنس است: در قهقرای معلول ها افتادن و پیدا نکردن stop place . و دلیل باطل بودنش این است که اصل علت العلل در اینجا کمک میکند و به سیر قهقرایی پایان میدهد. چکن هرچیزی علتی دارد و معلول بدون علت نداریم.به stop place همان علت العلل میگویند .

در الهیات و اخصوصا اثبات خداوند بی نهایت و بدون حد و حدود و واجب من جمیع جهات از این اصلول استفاده می سود. در واقع بدون این دو اصل و خصوصا باطل بودن تسلسل زیر بنای الهیات فلیسفی و اثبات خداوند را تسکیل میدهد.
اما چرا تسلسل باطل است و و باید به stop place برسیم.
در ذهن فرض محال محال نیست یعنی میتوان محالات را نیز تصور کرد به قول علامه حتب شریک الباری نیز وجود دارد اما فقط وجود ذهنی.
بدین ترتیب در ذهن تسلسل باطل نیست و میتوان تا قهقرا ادامه داد.
علت اینکه گویند تسلسل محال است این امر است که می گویند این اصل علاوه بر اصل منطقی بودنش یک اصل عقلانی است. و عقل به باطل بودنش مهر تایید میزند.این اصل دو جنبه دارد. یک جنبه ی ذهنی و منطقی و یک‌جنبه ی تجربی و طبیعی و فوسیس گونه دارد. چون در فوسیس یا عالم بیرون از ذهن هرچیزی علتی دارد و همه ی چیزها دارای است و دارای حد وحدود است.این اصل خودش هم بر این دو جنبه استوار است.هر چیزی که علتی داسته باشد حدمند و مادی و دارای حد و حدود و ماهیت است. بنابر این تسلسل در ذهن محال نیست. اما از جنبه ی تجربی و پسینی محال است .حال نگاهی به چرایی و جگونگی باطل بودن تسلسل بیندازیم. و ببینیم‌ایا واقعل تسلسل محال است؟؟ تسلسل در ذهن محال نیست و در ذهن میتوان تا قهقرا رفت . اما چرا در منطق باطل است. چون منطق بر جنبه ی پسینی اش تاکید می ورزد. و هرچیز پسینی مادی و حدمند است. اما چگونه این اصل علت العلل غیر مادی و بی نهایت را میتواند اثبات کند؟؟؟
این اصل در واقع خداوند را مادی و حدمند و نهایت مند میکند اما کسی به بطن این امر توجهی نکرده است. چون همه ی الهی دانان ذهنشان مشغول اثبات خداوند است بعنوان علت العلل و به همین دلیل از تجزیه و تحلیل این این اصل غافل ماندند.

تسلسل محال است چون هرچیزی علتی دارد و دامنه علت هم اگر در قهقرا بیفتند باید به stop placeو یا علت العلل برسد و نیاز مندی به علت و علت العلل دلیل باطل بودن‌تسلسل است.حاصل و نتیجه ی باطل بودن تسلسل بوجود امدن‌یک‌امر‌مادی و حدمند است یعنی علت العلل مادی و حد مند است . جون در ذهن بطور قطع می توانیم‌تا بی نهایت علت و معلول بدون علت العلل تصور کنیم و این بدین‌معنی است که بی نهات و بی کرانگی در ذهن فقط موجود است و در عالم خارج از ذهن بی نهایت وجود خارجی ندارد و هر چیز مادی نمیتواند بی نهایت باشد.این اصل بخاطر وجود داشتن جنبه ی تجربی اش می گوید علت العلل وجود دارد و جودخارجی هم داردو بی نهایت است.


این متن و نوسته و تحلیل ادامه دارد. لطفا نظراتتات را بگویید تا روشنی بیشتر و بهتر بوجود آید.

سیر مطالعاتی فلسفه غرب

فرهنگ اصطلاحات کل فلسفه غرب

تحلیل تسلسل و رابطه اش با اثبات خدا

تسلسل ,اصل ,باطل ,ذهن ,العلل ,بی ,علت العلل ,در ذهن ,بی نهایت ,این اصل ,مادی و

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

طب سنتی کاربردی نوشتن متن تبلیغاتی فارسی و انگلیسی ساخت کمد و قفسه کافی نت راه فردا نودژ بانوان Magical کلمن آب دانلود کتاب اخلاق اسلامی محمد داودی همراه خلاصه klickA امیر ضعیفی